Friday, November 20, 2009

ဧရာ၀တီကို ကယ္တင္ရန္ စဥ္းစားသင့္ၿပီ

ေရနည္း ကာလ ေရာက္ရႇိ လာသည္ ႏႇင့္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္း အတြင္း ေရေၾကာင္း က်ပ္တည္း မႈမ်ား စတင္ ၾကံဳေတြ႕လာရၿပီး ဗန္းေမာ္ ေအာက္ဘက္ ေညာင္ပင္သာရြာ အျဖတ္တြင္ ေရေၾကာင္း က်ပ္တည္းမႈ အဆိုး၀ါး ဆံုး ျဖစ္ကာ အစုန္ အဆန္ သေဘၤာ အားလံုး ေသာင္ တင္ မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ လ်က္ ရႇိေၾကာင္း သိရႇိရ သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရႇိ ျမစ္ႀကီး မ်ားတြင္ ေရနည္း ကာလ အျဖစ္ ႏုိ၀င္ဘာ လ ၁၅ ရက္ေန႔မႇ ေမလ ၁၅ ရက္ ေန႔အထိ ေရအရင္းျမစ္ ႏႇင့္ ျမစ္ေၾကာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး ဦးစီး ဌာနမႇ သတ္မႇတ္ ထားသည္။

"မိုးကုန္ ကာစပင္ ရွိေသာ္လည္း ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္း အတြင္း က်ပ္တည္းမႈမ်ား စတင္ ၾကံဳေတြ႕ လာရ ဧရာ၀တီ ကို ကယ္တင္ရန္ စဥ္းစားသင့္ၿပီ "

မႏၲေလး-ဗန္းေမာ္ ေျပးဆဲြ လ်က္ရႇိေသာ ေမာ္ေတာ္ဆလင္တစ္ဦး က ''အခုအခ်ိန္မႇာေရေၾကာင္းက မၿငိမ္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ျမစ္ေၾကာင္း တစ္ေလ်ာက္လံုးမႇာ ေရေၾကာင္း က်ပ္တဲ့ ေနရာ ၆ ေနရာေလာက္ ရႇိ ေနၿပီ။ အရင္ႏႇစ္ေတြက ေရနည္း ကာလ ဆုိရင္ ဇန္န၀ါရီလေလာက္မႇ ခုလုိ ေရေၾကာင္းက်ပ္တာေတြ ႀကံဳ ေတြ႕ရတာပါ။ အခု ဗန္းေမာ္ေအာက္ ဘက္ ေညာင္ပင္သာရြာ အျဖတ္ ေရေၾကာင္းက အဆုိးဆုံးပဲ။ အဲဒီေန ရာမႇာ ေလးေပေလ်ာ့သံုးေပ တုိးေရ ပဲရႇိၿပီး အစုန္အဆန္ သေဘၤာအားလံုး ေသာင္မတင္တာမရႇိဘူး။ သေဘၤာ ေတြ ရဲ႕စက္အားေပၚမူတည္ၿပီး တစ္ ညအိပ္ၾကာရင္ ၾကာသြားတတ္ တယ္၊၊ တခ်ိဳ႕သေဘၤာေတြကေတာ့ ေသာင္တင္ေပမယ့္စက္ရဲ႕ အရႇိန္နဲ႔ ေသာင္ေတြခြဲႏိုင္တဲ့အတြက္ ခရီးမဖင့္ ပါဘူး'' ဟုေျပာျပခဲ့သည္။

ယခုႏႇစ္တြင္ မိုးနည္းေသာ မိုး ရာသီကာလကို ရင္ဆိုင္ခဲ့ရၿပီး ယင္း မိုးနည္းမႈသာမက သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္ထိန္းသိမ္းမႈ အားနည္းသည့္ အတြက္ျဖစ္ေပၚေသာ အက်ဳိးဆက္ ေၾကာင့္လည္း ဧရာ၀တီျမစ္တြင္ ႏႇစ္ စဥ္ကထက္ ေရနည္းပါးမႈကုိ ၾကဳံေတြ႕ ေနရေၾကာင္း သိရႇိရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဧရာ၀တီျမစ္ သည္ အဓိကအသက္ေသြးေၾကာသ ဖြယ္ပင္ျဖစ္ၿပီး အထက္ပိုင္း ေဒသႏႇင့္ ေအာက္ပုိင္း ေဒသကုိကုန္ စည္ ကူး သန္းေရာင္း ၀ယ္ေရးမႇအစ ခရီးသြား လာေရးအထိ ဆက္သြယ္ ခ်ိတ္ဆက္ ေပးလ်က္ရႇိေၾကာင္း၊ ျမစ္ကို သဘာ ၀အတိုင္း တည္ တံ့ရန္၊ မတိမ္ေကာ ေစရန္ ထိန္းသိမ္းျခင္းမႇာ အေရးပါ

သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္အေန အထားေကာင္းမြန္လႇသည့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ ယခုအခါ လူတို႔၏လုပ္ရပ္ အက်ဳိးဆက္မ်ားေၾကာင့္ပင္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားယိုယြင္း ျခင္းမ်ား ေတြ႕ၾကံဳလာရရာ ယင္းအထဲ တြင္ ျမစ္ေၾကာင္းေျပာင္းလဲျခင္းမ်ား သည္အပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အထူး သျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အထက္ပိုင္းႏႇင့္ ေအာက္ပုိင္းေဒသကို အဓိကဆက္သြယ္ ေပးရာအသက္ေသြးေၾကာ ဧရာ၀တီ ျမစ္သည္လည္း သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းေစမႈမ်ားေၾကာင့္ ေျပာင္း လဲမႈကို ေတြ႕ၾကဳံလာရေၾကာင္း သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ပညာရႇင္တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

''ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္းလဲလာေစ တာဟာ ျမစ္အထက္ပိုင္းမႇာ သဘာ ၀ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားကုိ ထိ ခိုက္လာေစတာေၾကာင့္ပါ။ သစ္ပင္ ေတြနည္းလာတာရယ္၊ ေျမဆီလႊာ တုိက္စားမႈမ်ားလာတာရယ္၊ ျမစ္အ ေနအထားကုိ ပ်က္ယြင္းလာေစတာ ကလည္း ဒီလို ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္း လဲမႈေတြကုိ ျဖစ္ေစတာပါ''ဟု ျမန္မာ ႏုိင္ငံငႇက္ႏႇင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးအသင္းမႇ ဥကၠ႒ျဖစ္ သူ ဦးစိုးညြန့္က သုံးသပ္သည္။

၂၀၀၉ ခုႏႇစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာလ အတြက္မုိးေလ၀သႏႇင့္ ဇလေဗဒ ခန္႔မႇန္းခ်က္တြင္ ဧရာ၀တီျမစ္ေရသည္ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕၊ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕ႏႇင့္ ကသာၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ၁၂၀ စင္တီမီတာ (ေလးေပခန္႔)၊မႏၲေလးၿမိဳ႕ႏႇင့္စစ္ကိုင္း ၿမိဳ႕တြင္ ၁၈၀စင္တီမီတာ(ေျခာက္ေပ ခန့္)၊ ေညာင္ဦးၿမိဳ႕၊ ေခ်ာက္ၿမိဳ႕၊ မင္း ဘူးၿမိဳ႕၊ မေကြးၿမိဳ႕၊ ေအာင္လံၿမိဳ႕၊ ျပည္ၿမိဳ႕ႏႇင့္ ဟသၤာတၿမိဳ႕တို႔တြင္ ၂၄၀ စင္တီမီတာ(ရႇစ္ေပခန္႔) လက္ရႇိ ေရမႇတ္မ်ား ေအာက္က်ဆင္းႏုိင္ ေၾကာင္းပါရႇိၿပီး ျမစ္ေရက်ဆင္းမႈ အရ ေရႊဗန္းေမာ္ဆိပ္ကမ္းကုိလည္း ေအာက္ဘက္သံုးမုိင္အကြာရႇိတပ္ ကေလး ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေအာက္တုိဘာ လေနာက္ဆံုးပတ္အတြင္းက ေျပာင္း ေရႊ႕ခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။

ဗန္းေမာ္ဆိပ္ကမ္း အျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ကမ္းပါးနီဆိပ္ ကမ္းတြင္သဲေသာင္ျပင္မ်ားျဖစ္ ေပၚလ်က္ရႇိေသာေၾကာင့္ ေရအရင္း ျမစ္ႏႇင့္ျမစ္ ေၾကာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ ေရးဦးစီးဌာနမႇ ေသာင္တူးစက္ျဖင့္ သဲမ်ားစုပ္ယူလ်က္ရႇိသည္။

''ျမစ္ေၾကာင္းေျပာင္းလဲလာလို႔ မႏႇစ္ကေရနည္းကာလမႇာ ဗန္းေမာ္ ဆိပ္ကမ္းကေအာက္ ၁၀ မုိင္ေလာက္ ေ၀းတဲ့ကမ္းပါးနီဆိပ္ကမ္း ကို ေျပာင္း အသံုးျပဳခဲ့ရတယ္။ ဒီႏႇစ္ေတာ့ အဲဒီ ကမ္းပါးနီ ဆိပ္ကမ္းေအာက္အထိ ေျပာင္းလဲဖို႔ရႇိေနတယ္။ ဒီႏႇစ္က ေရမေအာင္လို႔ျမစ္ေၾကာင္း အေန အထားကေနာက္တစ္လေလာက္ ဆုိရင္ပိုဆုိးႏုိင္ၿပီးသြားလာဖို့ေတာ္ေတာ္ ခက္ခဲသြားႏုိင္တယ္။ အခုဆုိရင္ မလည္အထက္ဆင္ဒုိး ရြာ ျမစ္ ေၾကာင္း၊ ေမာင္းကုန္းေအာက္ဒင္ႀကီးက်ကြၽန္း အထက္ေလာက္ေနရာ၊ ကသာ ေအာက္ အင္းရြာ အထက္ေဒါင္ႀကီး ရြာျဖတ္ျမစ္ ေၾကာင္း၊ ကသာအထက္ ႏုံးေတာင့္နဲ႔ ဗန္းေမာ္ေအာက္ စာ၀ေဒး ျဖတ္ျမစ္ေၾကာင္းေတြက ဂ႐ုစိုက္ ေမာင္းႏႇင္ရၿပီး ေရေၾကာင္းမႇားရင္ ေသာင္တင္တယ္။ အမႇားမခံေတာ့ ပါဘူး။ ကသာအထက္ႏုံးေတာင့္မႇာ ျမစ္ေၾကာင္းကက်ဥ္းလည္း က်ဥ္းၿပီး ေရေအာက္မႇာတံစံုး ေတြရႇိေန တဲ့ အတြက္ အႏၲရာယ္မ်ားပါတယ္'ဟု ေမာ္ေတာ္ဆလင္တစ္ဦးကဆုိပါသည္။

ဧရာ၀တီနဲ့ပတ္သက္လို႔ မႇတ္ တမ္းမႇတ္ရာေတြ စနစ္တက်ျဖစ္ဖို့ လိုအပ္လာပါၿပီ။ ဧရာ၀တီဟာ ေခတ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း၊ စနစ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း စီး ဆင္းျမဲစီးဆင္းခဲ့တယ္။ ခုေတာ့ စဥ္း စားလာရၿပီ။ ဧရာ၀တီရဲ႕ စီးဆင္း ပုံဟာ မမႇန္ေတာ့ပါဘူး။ အရင္က ေဒါသတႀကီးစီးဆင္းခဲ့ဖူးတဲ့ ဧရာ၀ တီဟာ ခုေတာ့ အစြယ္က်ဳိးေနတဲ့ ေၿမြတစ္ေကာင္လိုပဲ။ အားကုန္ မာန္ ေလ်ာ့ေနၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဧရာ၀တီျမစ္ သည္ အဓိကအသက္ေသြးေၾကာသ ဖြယ္ပင္ျဖစ္ၿပီး အထက္ပိုင္းေဒသႏႇင့္ ေအာက္ပုိင္းေဒသကုိ ကုန္စည္ ကူး သန္းေရာင္း၀ယ္ေရးမႇအစ ခရီးသြား လာေရးအထိ ဆက္သြယ္ခ်ိတ္ဆက္ ေပးလ်က္ရႇိေၾကာင္း၊ ျမစ္ကို သဘာ ၀အတိုင္း တည္တံ့ရန္၊ မတိမ္ေကာ ေစရန္ ထိန္းသိမ္းျခင္းမႇာ အေရးပါ ေနေၾကာင္း သိရႇိရသည္။

''ဧရာ၀တီနဲ့ပတ္သက္လို႔ မႇတ္ တမ္းမႇတ္ရာေတြ စနစ္တက်ျဖစ္ဖို့ လိုအပ္လာပါၿပီ။ ဧရာ၀တီဟာ ေခတ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း၊ စနစ္ ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း စီး ဆင္းျမဲစီးဆင္းခဲ့တယ္။ ခုေတာ့ စဥ္း စားလာရၿပီ။ ဧရာ၀တီရဲ႕ စီးဆင္း ပုံဟာ မမႇန္ေတာ့ပါဘူး။ အရင္က ေဒါသတႀကီးစီးဆင္းခဲ့ဖူးတဲ့ ဧရာ၀ တီဟာ ခုေတာ့ အစြယ္က်ဳိးေနတဲ့ ေၿမြတစ္ေကာင္လိုပဲ။ အားကုန္ မာန္ ေလ်ာ့ေနၿပီ။ ငါးေတြမေနေတာ့ ဘူူး။ မၾကည္လင္ေတာ့ဘူး။ ကုိယ္နဲ႔မဆုိင္ ဘူးေျပာလို႔မရဘူး။ အားလုံးနဲ႔သက္ ဆုိင္ပါတယ္။ ျမစ္ေရဘယ္မခန္းမ ဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ျမစ္ေရလည္း ခန္း ႏုိင္တာပါပဲ။ ဧရာ၀တီကို ကယ္တင္ ဖို႔စဥ္းစားသင့္ပါၿပီ''ဟု ဦးစိုးညြန္႔က မႇတ္ခ်က္ျပဳပါသည္။ ကမၻာတစ္၀န္း တြင္လည္း သဘာ၀၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေပၚေနျခင္းမ်ားရႇိ ေနၿပီး ယခုအခါတြင္ ျမစ္အနည္း ငယ္သာယင္းတို႔၏ မူလအေနအထား၊ သဘာ၀အတိုင္း ပင္လယ္အတြင္းသို့ စီး၀င္ခြင့္ရရႇိသည္ဟု သိရသည္။

ပင္လယ္အတြင္းသို႔ မူလအ ေနအထားအတုိင္း စီး၀င္ခြင့္မရရႇိ ေတာ့သည့္ ျမစ္မ်ားတြင္ လူမ်ား ျပဳ ျပင္ဖန္တီးတည္ေဆာက္ထားသည့္ ဆည္မ်ားရႇိေနၾကၿပီး ယင္းဆည္မ်ား သည္ ျမစ္အထက္ပိုင္းႏႇင့္ ေအာက္ ပိုင္းမႇ ဇီ၀သတၲ၀ါမ်ား၏ ေရႊ႕ေျပာင္း သြားလာမႈကို ပိုင္းျခား ျဖတ္ေတာက္ လိုက္ကာ ငါးမ်ဳိးစိတ္မ်ားစြာ ပ်က္စီး ဆုံး႐ႈံးရျခင္းကိုပင္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ဧရာ၀တီျမစ္အ ပါအ၀င္ ျမစ္အခ်ဳိ႕၌ စတင္ေတြ႕ၾကဳံ လာရၿပီျဖစ္၍ သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္ယိုယြင္းမႈႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ဂ႐ု ျပဳရန္ လုိအပ္လာၿပီျဖစ္သည္ဟု သိ ရႇိရသည္။ http://www.hanthawaddy.org/2009/11/blog-post_6807.html

No comments:

Post a Comment

ယခင္ သတင္းမ်ား ဖတ္ရန္